Mika Turkki nappasi kolmannen sijan kolmipäiväisen ja 15 EK:n mittaisen rallin päätteeksi. Virheetön ja teknisesti murheeton ajo tuotti palkintopallisijan sekä yleiskilpailussa että luokassa. Ford Escort BDA:lla ajanut tuore Suomen MM-rallin voittaja Jari-Matti Latvala pesi koko porukan ylivoimaisesti ottaen nimiinsä kaikki erikoiskokeet lukuunottamatta Lahden satamassa ajettuja kahta yleisö-EK:ta.
Latvala menee menojaan, Turkki kolmantena viimeiseen päivään.
Mika Turkin kauden 2010 pääkilpailu on kolmipäiväinen EM Lahti Historic Ralli ja osanotoltaan kovatasoisin kautta aikojen. Mukaan lähtee viime vuoden voittaja, tuore Suomen MM-rallin voittaja, Jari-Matti Latvala. Vastaansa Mika saa siis kovimman mahdollisen vastuksen, joten Mikan ensisijainen tavoite on puolustaa viime vuotista toista sijaa ja luokkavoittoaan. Viime vuonna eroa Latvalaan syntyi ainoastaan n.0,7 s/km ja eron pitäminen korkeintaan samansuuruisena on toinen tavoite.
Lauantai sisälsi erikoiskokeita Jyväskylän eteläpuolelta. Vuorossa olivat Kolonkulma, Väärinmaja, Leustu ja Himos kahteen kertaan. Täysi työpäivä siis. Mika ajoi erilaisella taktiikalla ja tuntuma autoon parani kokoajan, jota tuki myös tulokset. Alettiin liikkumaan 30. hujakoilla pätkäaikojen kokonaissijoituksissa.
Mika Turkki ajoi uransa ensimmäisen MM-rallin alun tuntumaa hakien. Olihan alla uusi auto ja ensimmäiset ns. metsäpätkät edessä. Kivien kierto ei tuottanut toivottua tulosta. EK2 legendaarinen, huimia hyppypaikkoja sisältävä Urria 1 oli vielä ongelmaton, mutta Jukojärvellä tiellä ollut kivi osui Mitsun pohjapanssariin ja siitä saatu osuma aiheutti moottoriin öljyvuodon. Urria 2 jälkeen oli edessä keskeytys. Mika ajoi sijalla 49. ennen keskeytystä.
Legendaarinen Laajavuori oli rallin ensimmäinen erikoiskoe. Heti EK:n alkuun oli tehty yleisöä varten hyppy, josta ei siviiliautolla edes pääse ajamaan. Nykyajan ralliautot kestävät hyppyjä uskomattomalla tavalla. Mika hyppäsi Mitsullaan näyttävästi. Kansaa oli laskettelurinteessä tuhansia ja silmäpareilta ei jäänyt näkemättä kannustuslakanat numerolle 77. Kuvaa näytettiin nimittäin jätti-screeniltä ja todennäköisesti siis myös TV-lähetyksessä.
Mika Turkin pitkään haaveena ollut osallistuminen Neste Oil Ralliin on nyt muutamaa päivää ennen rallin aattoa enemmän kuin lähellä. Printsport Racingin rakentama ja ylläpitämä N-ryhmäläinen kilpuri Mitsubishi Lancer Evo 9 on saanut teippaukset kylkiinsä ja miehet Turkki-Hantunen ovat aloittamassa valmistautumisen ralliin nuotituksen merkeissä heti tiistai-aamuna. Nuotitusta on edeltänyt mm. kolme testipäivää Mikalle uudella kalustolla, nelivetoisella kilpurilla. Helteisten testien jälkeen Mikan mietteet olivat luottavaiset, joskin osin myös jännittyneet. Jännitystä ei liene vähennä MM-debyytti kuin sekään, että nyt ajetaan tositoimissa ensimmäistä kertaa nelivetoisella.
Ralliuutiset 2010-lehti on ilmestynyt Vartti-lehden jakelun yhteydessä. 50.000 kpl painos täyttä asiaa Ransu Racing ry:n toiminnasta, jossa Mika Turkilla on vahva osuus. Lehdessä on asiaa tämän vuoden Neste Oil Rallista, EM Lahti Historic Rallista ja Mikan valmistautumisesta molempiin kilpailuihin. Lisäksi on haastattelu MM-kisaansa valmistautuvasta Toni Gardemeisterista. Lehden digipainokseen pääset käsiksi Vartin sivuilta.
Mika Turkki lähtee pitkään unelmana olleeseen Neste Oil Ralliin Printsportin tallin Mitsubishi Lancer Evo 9:llä. Mikan osallistumisen tähän ensimmäiseen MM-tason kilpailuun mahdollistavat kattava yhteistyö usean eri tahon kanssa. Ennen varsinaista kilpailuajankohtaa on vielä monta asiaa hoidettavana, yhtenä tärkeänä lenkkinä onnistumiselle ovat testit, joissa auto tulee tutummaksi.